انقلاب در مشاهده حیات گیاهان با یك حسگر زیستی جدید

یک حسگر زیستی جدید به ما اجازه می دهد دقیقا آنچه که زندگی را تشکیل می دهد،  ببینیم.

به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، یک هورمون گیاهی تولید شده در نوک ساقه نقش مهمی در هماهنگی خیلی از روندهای رشد و رفتاری در چرخه های زندگی گیاه دارد که به آن "آکسین"(auxin) می گویند.
"آکسین" از شروع رشد جنینی تا رشد ریشه، خودرا به گیرنده های خاص هسته سلول متصل می کند که منجر به فعال شدن یک سیگنالینگ می شود که واکنش گیاه به تحریکات خارجی را هماهنگ می کند.
حالا دانشمندان موسسه زیست شناسی تکاملی "ماکس پلانک" در توبینگن آلمان و دانشگاه "بایروت" آلمان ابزاری ابداع نموده اند که امکان مشاهده زنده و در لحظه "آکسین" را در سلول های گیاهان زنده فراهم می آورد.
این یک دستاورد شگرف و چشم گیر است، برای اینکه تقریباً بعد از یک قرن از کشف "آکسین" حالا می توان برای نخستین بار آنرا در لحظه مشاهده کرد.
برمبنای مطالعه انتشار یافته در مجله Nature، پژوهشگران آلمانی توانستند توزیع مجدد "آکسین" را با بهره گیری از یک سنسور زیستی جدید ببینند.
این ابزار جدید که "آکسن"(AuxSen) نامیده می شود، مبتنی بر "سرکوبگر تریپتوفان ای. کولی" است که یک عامل رونویسی در تنظیم متابولیسم اسیدهای آمینه است. این همان اتصال دهنده ای است که مخصوص "آکسین" تولید شده است. هدف پژوهشگران مشاهده توزیع "آکسین" با داشتن گیاهانی بود که پروتئینی تولید می کنند که در صورت وجود "آکسین" می درخشند.
هنگامی که گروه اتصال آکسین با پروتئین های فلوئورسنت انتخاب شده متصل شدند، پژوهشگران توانستند آنرا بعنوان سیگنال انتقال انرژی فلوئورسنس بازخوانی کنند.
این کار پژوهشگران را قادر می سازد تا بوسیله ابزار "AuxSen" به نظارت زنده بر غلظت "آکسین" در طول عمر گیاه بپردازند.
"برت هوکر" و "جرد یورگنز" دو محقق ارشد این مطالعه می گویند: ما نشان داده ایم که افزایش و کاهش غلظت آکسین را می توان در لحظه در بافت گیاه مشاهده کرد، کاری که تا حالا امکان پذیر نبود. علاوه بر این، "AuxSen" آکسین را در مناطق زیر سلولی نشان میدهد که روش های رصد غیر مستقیم به آنها دسترسی ندارند.
آنها تاکید کردند: هدف حالا بهبود کاربردهای احتمالی این ابزار برای حل سایر مشکلات بیولوژیکی با بهینه سازی سیستم ها و استفاده از پروتئین های فلوئورسنت با خاصیت های مختلف است. ما حالا مواد لازم برای انجام این کار را به جامعه علمی ارایه داده ایم.

1400/01/28